Op 9 mei is de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (Wmebv) door de Eerste Kamer der Staten Generaal aangenomen (hamerstuk).
Deze wet stimuleert professionele en klantgerichte dienstverlening van de overheid. Veel overheidsorganisaties zijn al bezig met het uitvoeren van de wet. De Wmebv treedt naar verwachting in 2024 in werking. Overheden hebben dus nog een half jaar om hun kanalen, processen en systemen zo in te richten dat voldaan wordt aan deze wet.
In dit korte blog brengen we de wet en de betekenis voor de burger onder de aandacht bij CX professionals. Er is werk aan de winkel om de kanaalstrategie op te stellen en goed in te richten.
De wet stelt een aantal eisen aan het berichtenverkeer aan en van de overheid.
Het uitgangspunt is digitaal waar het kan (Handreiking-implementatie-wmebv-versie-okt.-2020.aanvullinghf.pdf (vng.nl)) maar de wet bepaalt ook dat bestuursorganen een zorgplicht hebben ongeacht of er digitaal of op papier wordt gecommuniceerd. Dit betekent dat aan burgers en bedrijven passende ondersteuning moet worden geboden bij bestuurlijk verkeer:
De ondersteuning is dus passend wanneer de doelgroep hiermee zaken met de overheid met succes kan regelen. Zie ook het VNG Realisatie rapport over de implicaties van de zorgplicht.
Ik als burger…
Deze wet is echt een mooi instrument om de dienstverlening verder te verbeteren!
En biedt de nodige urgentie om middelen en besluitvorming te realiseren.