In het eerste blog van deze reeks behandelden we acht speerpunten die je kunnen helpen een klantgerichte organisatie op te bouwen. In dit blog nemen we er twee onder de loep: inzicht in de onderliggende behoeften van jouw klanten en het belang van het implementeren van klantenfeedback als onderdeel van dat proces.
Je komt meer te weten over
Er zijn drie belangrijke en onderling afhankelijke rollen in elke klantenfeedback-loop waarmee rekening moet worden gehouden.
1. De klant: Alle touchpoints tussen de klant en de organisatie in de customer journey
2. Operations: Alle afdelingen, processen en systemen waar klantcontact plaatsvindt
3. Management: Alle mensen en afdelingen die leiding geven aan meerdere mensen en strategische beslissingen nemen
Het is belangrijk op te merken dat de interactie met de klant plaatsvindt op operationeel niveau, wat betekent dat het management afhankelijk is van operations om de behoeften van de klant te begrijpen. Wil dit effectief zijn en echt waarde toevoegen voor jouw klanten, dan moeten er drie belangrijke processen aanwezig zijn binnen jouw organisatie.
Om inzicht te krijgen in de behoeften van de klant, moet je eerst nagaan wat je eigenlijk wilt weten. Een verbeteringscyclus is nooit een doel op zich, maar altijd een methode om strategische doelstellingen op een continue, cyclische manier te bereiken. Kies dus indicatoren die rechtstreeks verband houden met jouw strategische CX-doelstellingen. En vraag voortdurend informatie over deze indicatoren op, zodat je inzicht krijgt in de effectiviteit van interventies en de effecten van ontwikkelingen. Deze informatie moet zowel ongevraagde feedback (bijvoorbeeld social media mining) als gevraagde feedback (klantenenquêtes, enz.) omvatten, en zowel kwalitatieve als kwantitatieve data combineren. Als extra tip zijn indicatoren over de betrokkenheid van medewerkers vaak zeer bepalend voor de klanttevredenheid.
Wanneer feedback van klanten jouw medewerkers bereikt, moeten ze een keuze maken: onmiddellijk actie ondernemen of een initiatief voor verbetering op langere termijn starten.
Uiteindelijk kan deze beslissing het beste worden genomen door rekening te houden met factoren als tijd en omvang. En door werknemers te empoweren, verantwoordelijkheden op het juiste niveau toe te kennen en duidelijkheid te verschaffen over de strategische doelstellingen van jouw organisatie. Zo kan je jouw medewerkers de kennis, autonomie en autoriteit geven om te beslissen wat er na contact met een klant gebeurt. Om deze keuze te kunnen maken, is het echter belangrijk dat werknemers zich kunnen inleven in het belang van zowel hun klanten als het management.
Dit houdt verband met iets wat we in ons vorige blog hebben besproken: het belang van empathie als eigenschap van klantgericht personeel. In plaats van alleen maar te observeren, moeten werknemers oplossingen kunnen aandragen en beslissingen kunnen nemen, zodat ze echt klantgericht te werk gaan. Het eindresultaat zijn tevredenere klanten en werknemers die zich beter voelen over hun werk.