“In het begin heb ik gesolliciteerd op een junior rol in het team railverkeerstechniek. In deze rol maak ik functionele ontwerpen van het spoor. Dit is een interessante zoektocht naar de optimale oplossing waarbij je rekening houdt met de wensen van de opdrachtgever, de functionaliteit van het ontwerp, de veiligheidseisen en de ontwerpvoorschriften. Een paar maanden later kreeg ik te horen dat er ruimte was in het team netwerkstudies. Deze kans heb ik meteen aangegrepen en ik ben nu onderdeel van beide teams. ”
“Bredere verantwoordelijkheden oppakken past bij mijn ambitie. Op deze manier kan ik werken aan zowel functionele ontwerpen van het spoor, maar ook kan ik zien welke gevolgen deze ontwerpen hebben in de uitvoering van de dienstregeling. Ik kan bijvoorbeeld mijn ontwerp analyseren met behulp van simulaties, of nieuwe dienstregelingen in de bestaande infrastructuur testen. Bovendien ben ik ook betrokken bij een team dat loopstroomsimulaties uitvoert. Daar modelleren we o.a. stations en kijken we hoe druk het op het perron wordt en of de station lay-out veilig is in ontruimingsscenario’s. Dan moet je met veel rekening houden om de echte wereld zo goed mogelijk na te bootsen: de overstaptijd, de drukte en de mogelijke looproutes. Super leuk om deze afwisseling te hebben!”
“Bij railverkeerstechniek werken we veel samen met andere teams binnen Rail. Denk aan bovenleidingen, spoorbouw en de projectleiders. Wij komen samen om een integraal product te leveren. Bij het team netwerkstudies werk ik meer samen in een kleine groep om de analyses uit te voeren. Als we een dienstregeling voor een opdrachtgever analyseren, werken we intensief in een klein projectteam waarbij we veel contact hebben met de opdrachtgever. Soms toetsen we ook de nieuwe ontwerpen die door het team railverkeerstechniek zijn ontworpen. Dan werken we weer samen met dat team.”
“Onderling is iedereen erg nieuwsgierig en behulpzaam. Het team is ook erg informeel. Dit voegt veel toe aan de sfeer en de samenwerking.”