Om Nederland voorop te laten lopen in een veilige en efficiënte introductie van veiligheidssystemen, hebben we in nauwe samenwerking met Aon Risk Solutions, Business Lease en Prodrive Training de Nationale Platoon Test georganiseerd, waarbij met 56 semi-zelfrijdende voertuigen in treintjes op de A2 werd gereden. De demonstratietest moest meer bekendheid geven aan de mogelijkheden van rijden in semi-zelfrijdende voertuigen met vergaande vormen van rijtaakondersteuning, ook aan het grote publiek. Dit vergroot het bewustzijn dat ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden in het dagelijks verkeer al vergevorderd zijn. Daarnaast helpen de resultaten de juiste keuzes te maken bij de verdere ontwikkeling en uitrol van de rijtaakondersteunende systemen gericht op veilig, vlot, duurzaam en comfortabel verkeer.
De test heeft laten zien dat pelotons van 5 of 6 auto’s met vergaande rijtaakondersteuning zoals ACC (adaptive cruise control) en LKAS (lane keeping assistance systems) prima door het normale verkeer op een snelweg kunnen rijden. Als de geteste systemen goed gebruikt worden, leiden ze tot constantere snelheden en volgafstanden. Dit biedt voordelen op het gebied van comfort, verkeersveiligheid, doorstroming en emissies.
De uitkomsten van de test sluiten aan bij de verwachtingen dat hoog autonome voertuigen bijdragen aan veilig, vlot, duurzaam en comfortabel verkeer. Dit zal nog sterker het geval zijn als voertuigen beschikken over technologie om met elkaar te communiceren (coöperatieve systemen). Voorwaarde is dat automobilisten voldoende bekend zijn met de systemen en weten hoe ze deze op de juiste manier moeten gebruiken. In de test was nog geen sprake van volledig zelfrijdende auto’s.
Dit geeft vertrouwen voor de toekomst. Tegelijkertijd zijn er ook aandachtspunten voor het traject naar de zelfrijdende auto op de openbare weg.
Peter Morsink: “Het is erg belangrijk dat automobilisten voldoende bekend zijn met de systemen en weten hoe ze deze op de juiste manier moeten gebruiken”.
Zo is de bestuurder bij het overgeven en terugnemen van de controle over het voertuig gebaat bij een uniforme en eenvoudige bediening. Ook blijken de benamingen voor veiligheidsfuncties vaak per fabrikant te verschillen. De periode van het ‘handen los’ rijden varieert nog flink, van tien seconden tot soms meer dan vijf minuten. Peter Morsink geeft het belang aan van het blijven leren. “De uitkomsten van deze test sluiten aan bij de verwachtingen dat hoog autonome voertuigen bijdragen aan veilig, vlot, duurzaam (vanwege de verlaging van de CO2-uitstoot) en comfortabel verkeer. Dit zal nog sterker het geval zijn als voertuigen beschikken over technologie om met elkaar te communiceren (coöperatieve systemen)”.
Gaat het vooralsnog om rijtaakondersteuning, door de onomkeerbare technologische in-car ontwikkelingen, zal het verkeer uiteindelijk volledig automatisch rijden.
Evaluatie van de testrit met semi-zelfrijdende auto’s op de A2