Rijkswaterstaat gaat zeven tunnels in Zuid-Holland renoveren. De grootste uitdaging is dat het werk in kort tijdsbestek moet worden gedaan, met zo weinig mogelijk overlast. Daarom heeft Rijkswaterstaat gekozen voor een gebundelde aanbesteding van de ingenieursdiensten, als basis voor een hoogstaande uitvoering in een lerende omgeving. Dan gaat het om de technische aspecten, maar ook om integrale samenwerking en omgevingsmanagement. Goede samenwerking tussen alle partijen is cruciaal om hinder te beperken.
Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos, samen Tunnel Engineering Consultants (TEC), verzorgt in opdracht van Rijkswaterstaat de planstudie en de contractvoorbereiding en begeleidt de uitvoering. De focus ligt op de installaties, waar nodig worden (beton)civiele werken meegenomen.
De actuele stand van de techniek wordt toegepast, de camera- en computersystemen en de beveiliging als geheel voldoen vanzelfsprekend aan de nieuwste standaard voor – onder meer - cybersecurity. Er is ook nadrukkelijk aandacht voor duurzaamheid, bijvoorbeeld door de toepassing van nieuwe energiesystemen; de besparing kan oplopen tot tientallen procenten. Standaard plug and play componenten, zoals camera’s en ventilatoren, maken onderhoud eenvoudig en betaalbaar.
Tijdens het eerdere werk aan de Heinenoord-tunnel vergaarden we al waardevolle kennis en ervaring. Ook de komende jaren levert het werk nieuwe inzichten op die direct weer kunnen worden toegepast. Het biedt ook kansen voor standaardiseren en uniformeren – en dus efficiënt werken. We geven de kennisversterking zelf ook vorm in een door TEC ontwikkelde tunnel-masterclass voor medewerkers van TEC en RWS.
Ons werk aan de Noord-tunnel is inmiddels begonnen, de Drecht-tunnel is ook opgestart en deels geldt dat ook voor de Benelux-tunnel De uitvoering van de werkzaamheden begint volgens planning in 2027, met de Noord-tunnel, het totale pakket zal zeven jaar in beslag nemen. De impact van de renovaties is groot, het is onvermijdelijk dat er in die zeven jaar elke zomer hinder zal ontstaan. In samenspraak met alle betrokkenen zoeken we naar de beste tijdslots en houden we ook rekening met andere projecten in de omgeving van de tunnels. Zo zorgen we er met elkaar voor dat de Noordtunnel, de Drechttunnel, de Beneluxtunnel, de Sijtwendetunnel, de Tweede Heinenoordtunnel, de Thomassentunnel en de Botlektunnel weer vijftien tot twintig jaar probleemloos en veilig functioneren.