©HofmanDujardin
Bij de ontwikkeling van het programma van eisen hebben we Booking.com geholpen om te begrijpen wat ze van het gebouw verlangden. Het bedrijf werkt binnen flexibele kaders, dagelijks aanpasbaar en digitaal werkend, waardoor verschillende teams snel en soepel met elkaar communiceren en samenwerken.
We hebben Booking.com aangemoedigd om op deze slimme en flexibele manier van werken voort te borduren en de fysieke werkplek te gebruiken als bouwsteen voor het verbinden van eilanden met ideeën. Ondanks hun digitale workflow was de technische omgeving van Booking.com geheel gescheiden van hun software en van hun marketing omdat ze hiervoor over Amsterdam verspreid waren.
Met een gebouw dat zowel gedwongen als ongedwongen interacties aanmoedigt, wisten we dat de aantrekkelijkheid van Booking.com zowel voor medewerkers als klanten zou verbeteren.
Het resultaat was een flexibel, toekomstbestendig programma van eisen, gereed voor de uitdagingen, wijzigingen en kansen van het project dat voor ons lag. De kracht van onze gemeenschappelijke inspanningen in deze vroege fasen werd bewezen toen in het midden van het project de pandemie toesloeg.
Ondanks de aanpassing van de werknormen die daarvan het gevolg was, hoefden we onze blik op enig punt van de bouw of het ontwerp niet radicaal te wijzigen. Onze plattegronden waren al flexibel en waren ontworpen met onze visie op de werkplek van de toekomst in gedachten.
In aansluiting op het opstellen van het programma van eisen, kregen we de opdracht om het ontwerp van UNStudio en de specificaties van de ruwbouw van het gebouw te begeleiden. CBRE werd aangesteld om de gehele inrichting te verzorgen. Dit vereiste een goede samenwerking van alle partijen om te verzekeren dat alles op elkaar was afgestemd.
Het doel was om het BREEAM-certificaat voor duurzaamheid te bereiken. De ruimten werden met sensoren uitgerust die werken als een ecosysteem, waarbij de verlichting en temperatuur op basis van de werkelijke bezetting worden geregeld. Op het dak zijn meer dan 800 zonnepanelen geïnstalleerd. Daarnaast wordt een geavanceerde opslagtechnologie voor thermische energie gebruikt waarmee in de zomer en winter zowel warmte als koude diep onder de grond wordt opgeslagen en weer teruggewonnen. Hierdoor wordt er geen gas verbruikt.
Achter de gelikte gebruikersinterface en het iconische merk werkt Booking.com als een goed afgestelde machine. Onze taak voor de ruwbouw was om ervoor te zorgen dat hun kantoor dat ook is. Dat achter de oogstrelende architectuur de kleinste details kloppen voor een ultramodern gebouw, van materialen en vloerafwerkingen tot ventilatie en akoestiek.
De opdracht was een van de meest uitdagende die wij ooit hebben aangepakt. In het ontwerp voor Booking.com vertegenwoordigt elke verdieping van het gebouw een verschillende plaats, van Griekenland tot Tokyo, elk met zijn eigen materiaalkenmerken. Wij moesten ervoor zorgen dat al deze verschillende elementen op de juiste plaats in de ruwbouw werden ingebracht, terwijl de normen voor luchtkwaliteit en akoestiek moesten worden overtroffen.
In de luchtcirculatie hebben we met behulp van de HVAC-systemen een debiet van 90% verse lucht in het gebouw bereikt. Standaard is 70%. In de akoestiek hebben we een bijna geheel stille werkvloer gerealiseerd door een gedetailleerde aandacht voor het ontwerp en de uitvoering, zodat er geen lekken in de aansluitingen tussen wanden en vloeren zijn (geen geringe taak bij een gebouw van deze afmetingen en complexiteit).