De komende 6 jaar moeten herberekeningen worden gedaan voor ongeveer 50 vaste stalen bruggen, 30 tot 50 beweegbare bruggen en 245 betonnen bruggen en viaducten binnen het areaal van Rijkswaterstaat. De herberekeningen zijn nodig omdat deze kunstwerken stammen uit de jaren vijftig tot tachtig van de vorige eeuw. De omvang en de zwaarte (o.a. aslasten) van het verkeer dat ervan gebruikmaakt is sindsdien sterk toegenomen. In het kader van toekomstbestendig assetmanagement is het nodig om vast te stellen wat de effecten zijn van de huidige belasting. Ook is het belangrijk om de consequenties van nieuwe norm-technische inzichten op de technische levensduur van deze bruggen en viaducten vast te stellen. Zo zijn en blijven alle kunstwerken veilig.
Het herberekenen bestaat uit het verzamelen van gegevens en het uitvoeren van berekeningen over de effecten van de toegenomen belasting, aangevuld met inspecties op locatie en risicogestuurde analyses. De bruggen en viaducten worden risicogestuurd doorgerekend alsof ze opnieuw moeten worden ontworpen, op basis van moderne constructienormen en een aangescherpte risicobeoordeling.
Rijkswaterstaat heeft ervoor gekozen om na een aanbesteding een raamovereenkomst te sluiten met 6 verschillende (combinaties van) ingenieursbureaus om efficiëntie te waarborgen en expertise te bundelen. Dit is volgens Rijkswaterstaat nodig vanwege het specialistische karakter van de opdracht en de omvang van de operatie.
In de marktconsultatie die voorafging aan de aanbesteding heeft Royal HaskoningDHV zich hard gemaakt − en had de trekkende rol − voor een projectinrichting waarbij ingenieursbureaus, kennisinstituten en Rijkswaterstaat zich gezamenlijk op deze taak storten. Een grote opgave als deze vereist onze specialistische kennis én de capaciteit van andere ingenieurs- en adviesbureaus en kennisinstellingen zoals TNO. Binnen het ‘Bureau Herberekening’ gaan we nauw samenwerken. We gaan best practices delen zodat we effectief en efficiënt te werk gaan. Met deze gezamenlijke aanpak kunnen we de juiste mensen inplannen en krijgen talentvolle collega’s de kans om zich verder te ontwikkelen. Dit laatste heeft vanwege de arbeidsmarkttekorten in de sector ook een breder maatschappelijk belang. We zijn erg blij dat Rijkswaterstaat in onze gedachtegang is meegegaan en kijken ernaar uit om gezamenlijk aan de slag te gaan in het projectbureau dat dit jaar verder vorm krijgt. Zo waarborgen we gezamenlijk de veiligheid en beschikbaarheid van ruim 300 bruggen en viaducten én daarmee de bereikbaarheid van Nederland. Nu en in de toekomst.
Royal HaskoningDHV hoopt dat deze raamovereenkomst het begin is van een nieuwe unieke aanpak om de vervanging- en renovatieopgave 4 keer zo snel uit te kunnen voeren. De vervanging- en renovatieopgave van bruggen, viaducten en andere kunstwerken is breder dan het areaal van Rijkswaterstaat. We zetten ons in de toekomst dan ook graag in om deze manier van werken voor het voetlicht te brengen bij gemeenten en provincies die een gelijksoortige opgave hebben. Dat is enhancing society together. In optima forma.