De Omgevingswet beoogt onbeheerste toename van geluidsbelastingen op geluidsgevoelige gebouwen te voorkomen en bestaande hoge geluidsbelastingen te verlagen. Dit is een belangrijk verschil met de Wet geluidhinder, die geen bescherming bood tegen geleidelijke, autonome groei van geluid door verkeersgroei. Het instrument dat de Omgevingswet hiervoor aan gemeenten biedt, is de Basisgeluidemissie (BGE).
In het kort houdt de BGE in dat gemeenten voor al hun wegen en lokale spoorwegen vastleggen hoeveel geluid deze op dit moment produceren (de Basisgeluidemissie). Daarnaast dienen de gemeenten iedere vijf jaar te monitoren of dit niet te veel is toegenomen. Als bij de monitoring blijkt dat de vastgestelde BGE met 1,5 dB of meer wordt overschreden, dan is de gemeente verplicht geluidbeperkende maatregelen af te wegen om de geluidsbelasting te verminderen.
Het verzamelen en controleren van alle benodigde gegevens voor de BGE kost tijd en vergt een investering. Het is verstandig om daar op tijd mee te beginnen en de gegevens ook zo te verzamelen dat ze gemakkelijk actueel gehouden kunnen worden ten behoeve van de vijfjaarlijkse monitoring en toekomstige ruimtelijke plannen.
Royal HaskoningDHV biedt een totaaloplossing voor het voldoen aan deze nieuwe wettelijke verplichting. Van het verzamelen van de data tot het indienen van de gegevens bij de Centrale Voorziening Geluidgegevens kunnen wij u volledig ontzorgen. Voor de gemeente Goes hebben wij inmiddels een BGE in concept opgeleverd.
Een belangrijk onderdeel van de BGE zijn verkeersintensiteiten. De hoeveelheid en samenstelling van het verkeer bepalen in belangrijke mate hoeveel geluid er van een weg komt. Er zijn geen openbare databestanden met verkeersintensiteiten die voldoen aan het detailniveau dat het BGE vereist. Deze moeten worden ontleend aan een verkeersmodel. Dat kan een verkeersmodel zijn van uw gemeente of van de regio waarvan uw gemeente deel uitmaakt.
Als u nog niet over een verkeersmodel beschikt of als uw bestaande verkeersmodel een update nodig heeft, dan beschikt Royal HaskoningDHV over een breed team verkeersspecialisten dat u hierin kan ondersteunen. Omdat de lijnen tussen onze verkeers- en geluidspecialisten kort zijn, is geborgd dat het verkeersmodel aan de vereiste kwaliteit voor de BGE voldoet.
Een kwalitatief hoogwaardig BGE is belangrijk om in de toekomst op betrouwbare wijze de ontwikkeling van geluid te kunnen monitoren. Verkeerde gegevens in de BGE kunnen er voor zorgen dat bij de monitoring knelpunten worden geconstateerd als gevolg van modelverschillen en niet als gevolg van daadwerkelijke veranderingen in bijvoorbeeld de verkeersintensiteit of rijsnelheid.
Door nu te investeren in een goede BGE, kan de gemeente zich in de toekomst met een vertrouwd gevoel concentreren op daadwerkelijke geluidsknelpunten. Dit voorkomt dat er in de toekomst tijd en geld moet worden gestoken in het repareren van omissies én dat er onnodig publieke en bestuurlijke onrust over het geluid in uw gemeente ontstaat. Een goed BGE draagt daarom ook bij aan de omgevingsveiligheid in de fysieke leefomgeving.
Neem contact op met onze experts Omgevingswet
De Omgevingswet geeft het wettelijk kader voor de ruimtelijke transities van Nederland. Na een lange aanloop is de Omgevingswet een feit. Wat betekent deze grootschalige wetswijziging voor private organisaties en overheden?