Leiden Centraal wordt aantrekkelijk en duurzaam mobiliteitsknooppunt

Royal HaskoningDHV werkt in een consortium aan de MIRT-verkenning voor Leiden Centraal. De stapeling van ambities, waaronder aanzienlijke woningbouw, vraagt om slimme combinaties van oplossingen, waardoor er méér kan in de beperkte ruimte. Resultaat: een aantrekkelijk en duurzaam mobiliteitsknooppunt.
Leiden Centraal wordt aantrekkelijk en duurzaam mobiliteitsknooppunt
Verhoogde stadszijde Leiden Centraal  (beeld: Team op Leiden)

Project facts

  • Klant
    Gemeente Leiden
  • Locatie
    Stationsgebied Leiden
  • Datum
    September 2023 – december 2025
  • Uitdaging
    Ambities en woningbouwopgaven in Leiden en omgeving vragen om herinrichting van het stationsgebied.
  • Oplossing
    Opstellen van oplossingsrichtingen voor een toekomstvaste inrichting van het stationsgebied Leiden.

De uitdaging

Leiden Centraal, het zesde grootste NS-station van Nederland, telt nu zo’n 100.000 reizigers per dag. Dat aantal gaat met zo’n 40% toenemen door aanzienlijke woningbouw in Leiden en omgeving, de groei van het Leiden Bio Science Park, en de ontwikkeling van de historische binnenstad. Het stationsgebied ontwikkelt zich tot een echt mobiliteitsknooppunt. Deze optelsom vraagt om nieuwe, integrale oplossingen en strategische keuzes. Leiden Centraal is opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van de Rijksoverheid. Royal HaskoningDHV heeft de opdracht gekregen om een MIRT-verkenning uit te voeren, in een consortium met Benthem Crouwel Architecten, AT Osborne en West 8. Opdrachtgevers zijn de gemeente Leiden, ProRail, NS Stations, de provincie Zuid-Holland en het LUMC.
Workshop
De gemengde stad (beeld: Team op Leiden)

De oplossing: op weg naar voorkeursalternatief met draagvlak

De ambities voor veel woningbouw, economische activiteit, wetenschappelijke innovatie, duurzame mobiliteit en klimaatadaptatie vragen bij elkaar (veel) meer ruimte dan er is. Voor wonen, werken en de campus beslaan de plannen en wensen een kleine 190.000 vierkante meter, de fietsenstallingen moeten bijna 30.000 fietsen kunnen bergen en zowel het bus- als het treinstation hebben meer ruimte nodig voor een goede afwikkeling van het groeiende aantal reizigers. Het ontwarren van de verkeersstromen is uitgangspunt in de oplossingen waarbij de verbinding tussen het historische centrum van Leiden en het Leiden Bio Science Park versterkt moet worden.

Met vijf opdrachtgevers een nieuw stuk stad maken met daarin het zesde grootste ov-knooppunt van Nederland, dat gereed is voor de toekomst en ruimte geeft aan de ambities van uiteenlopende partijen, in een gebied met weinig beschikbare ruimte, dat vol in bedrijf is en moet blijven, dat maakt deze opgave uniek.

Deze stapeling van ambities vraagt om slimme oplossingen en gezamenlijke multidisciplinaire denkkracht, om soms (deels) buiten de lijntjes te kleuren, om partijen en bewoners goed mee te nemen in het proces én om objectieve informatie voor besluitvorming. De keuzes die gemaakt moeten worden, vragen lef en hebben grote impact. Aan ons als consortium de taak om de route naar besluitvorming goed met elkaar en de omgeving te doorlopen en de informatie te genereren die nodig is voor een gedragen besluit.

We brengen feiten en cijfers boven water en vertalen die naar integrale combinaties van oplossingen, waardoor er in de beperkte ruimte méér kan. De voetganger staat steeds op één en het wegnemen van mobiliteitsknelpunten gaat gepaard met het bereiken van de woningbouwdoelen, met oog voor duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit.

We hebben het ruimtebeslag van wensen en oplossingen helder en realistisch in beeld gebracht voor opdrachtgevers, stakeholders en omwonenden. Samen zorgen we dat het gaat leven en creëren we draagvlak.

Huib van der Kolk

De optelsom van uitdagingen en ambities voor het stationsgebied Leiden verlangt een even indrukwekkende optelsom van ervaring en expertise. Het consortium met Royal HaskoningDHV zet die optimaal in.

Huib van der KolkProjectmanager MIRT Verkenning Leiden namens opdrachtgevende partijen

Het resultaat: een toekomstbestendig, aantrekkelijk, duurzaam mobiliteitsknooppunt

Eind 2024 liggen er drie kansrijke oplossingsrichtingen, waarna in 2025 een doorontwikkeling volgt naar één voorkeursvariant voor het gehele gebied.

De MIRT-verkenning verheldert en faciliteert het keuzeproces en zorgt voor betrouwbare beslisinformatie. Er ligt een beoordelingskader waaraan de oplossingsrichtingen getoetst worden. Wij hebben het beoordelingskader vertaald naar de Leidse situatie en leveren de input als basis voor gefundeerde en gedragen keuzes met een zo stevig mogelijk maatschappelijk draagvlak. Zo gaan we op weg naar een nieuw stationsgebied, klaar voor de toekomst. Een dynamisch gebied, schakel tussen het Leiden Bio Science Park en de historische binnenstad, waar de verschillende, elkaar beïnvloedende functies in balans zijn en waar mensen comfortabel en veilig kunnen wonen, werken, studeren en reizen.

Vanuit onze gebundelde deskundigheid,

bedenken we aansprekende en realistische oplossingen, laten we zien wat er kan én wat er niet kan, op weg naar een toekomstbestendig stationsgebied voor Leiden.
Jarko van NunenProjectmanager, Mobility Hubs
Jarko projectmanager
Ook een gezonde  leefomgeving creëren? - Onze adviseurs helpen u graag op weg.

Ook een gezonde leefomgeving creëren?

Onze adviseurs helpen u graag op weg.

Op weg naar een gezonde leefomgeving

Ook aan de slag met de woningbouwopgave en tegelijkertijd uw stad of regio leefbaarder, duurzamer en beter bereikbaar maken? 
Lees verder
Graphic Gezonde leefomgeving

Ook bouwen aan de stedelijke netwerken van morgen? 

Bekijk onze vacatures en draag bij aan de steden van de toekomst. 
 
Mensen werken samen
Language is changing...