De UvA en HvA hebben samen met Royal HaskoningDHV de mogelijkheden voor hun vastgoedportfolio en de daarvoor benodigde budgetten richting 2050 in kaart gebracht. Hierbij is rekening gehouden met het zoveel mogelijk gebruikmaken van natuurlijke vervangingsmomenten om de energietransitie betaalbaar te maken. Voor een portfolio routekaart is het belangrijk dat het plan beschikt over voldoende diepgang. Zo wordt voorkomen dat in een latere fase de panden opnieuw moeten worden geïnspecteerd. Verder is het belangrijk dat deze routekaart in kan spelen op veranderende uitgangspunten, energietarieven, wetgeving en innovaties in de markt.
We hebben deze vraag ingevuld met de FastLane-aanpak. In een gestructureerd traject werden de gebouwen bekeken en gevalideerd. Door gebruik te maken van een online platform konden we de opgehaalde informatie goed borgen tijdens het traject. Daarna volgden er expertsessies waarin de kennis van beide organisaties werd gebundeld en er gekeken werd naar diverse aspecten als beheer, kosten, huisvestingsstrategie en energiebesparing. Zo konden de quick wins en gebiedsoplossingen snel geïdentificeerd worden en zijn de potentiële maatregelen op haalbaarheid getoetst. In de toekomst kunnen wijzigingen, zoals nieuwe technieken of veranderende wetgeving, makkelijk worden doorgevoerd in het online platform.
Met het FastLane-dashboard waren wij in staat om verschillende scenario’s te presenteren die aansluiten bij de gestelde doelstellingen en inzicht te geven bij de kosteneffectiviteit van maatregelen. Door dit inzicht mee te nemen konden er maatregelen gekoppeld worden en in samenhang met het MJOP worden gepland. Dit betrof bijvoorbeeld de maatregelen die gerelateerd zijn aan de daken van monumentale gebouwen, maatregelen aan luchtbehandelingskasten of WKO-systemen. De gestructureerde aanpak zorgde voor het inzicht dat nodig is om de verduurzaming in samenhang met het onderhoud uit te voeren op een manier die zorgt voor:
Lees meer over wat wij kunnen betekenen voor jouw vastgoed in de Educatie sector.