Het wordt een stuk drukker op en rond het station Ede-Wageningen. Het Programma Hoogfrequent Spoor, dat voorziet in meer treinen tussen Amsterdam, Schiphol, Arnhem en Nijmegen, maakt aanpassingen noodzakelijk. En tegelijkertijd is er sprake van aanzienlijke vastgoedontwikkeling rond de stationslocatie, waaronder ruim 3000 woningen. Het nieuwe station is de toegangspoort voor de Veluwe en voor de gemeentes Ede en Wageningen, inclusief de universiteit.
Het compleet nieuw station en de dito spoorlayout moesten tegemoetkomen aan de toekomstige behoefte en daarvoor benodigde capaciteit van zowel het spoor als de omgeving. Dit alles diende samen te komen in een multidisciplinair integraal ontwerp met hoge ambities voor functionaliteit en uitstraling. Tijdens de verbouwing bleef de winkel bovendien open, de reizigers moesten immers kunnen blijven reizen.
Het integrale team van mobiliteits- en railexperts van Royal HaskoningDHV heeft samen met de opdrachtgevers ProRail, de gemeente Ede en NS de ambities vormgegeven in een ruimtelijk ontwerp dat van het station een knooppunt in de omgeving maakt en de vervoersverbindingen verbetert.
Daarvoor hebben we onze gebundelde expertise in stelling gebracht: van architectuur tot ontwerp en technologie, van duurzaamheid tot ecologie en energie. Vanuit een ruimtelijk en functioneel eindbeeld hebben al deze disciplines samengewerkt om het complexe OV-knooppunt haalbaar te maken. Dankzij de gebundelde kennis is het station even indrukwekkend als praktisch geworden; het straalt rust uit door het gebruik van hout en past daarmee goed in de omgeving. Esthetiek, duurzaamheid, bereikbaarheid en een veilig gevoel zijn belangrijke pijlers van het ontwerp.
Het station is een echte bezienswaardigheid met een indrukwekkende uitstraling, vooral door de imposante, 166 meter lange houten overkapping die de perrons overspant en doorloopt over het station naar de toren.
De overkapping bestaat uit 23 gelijkzijdige driehoeken, elk met zijdes van 27 meter lang. De driehoeken hebben beglazing die het licht binnenlaat en hangen op verschillende hoogtes. Voor het oog zijn de kolommen gescheiden van elkaar. Het licht- en schaduweffect geeft een gevoel van een bladerdak en verwijst naar de Veluwe. Bovendien zorgt de positionering van de daglichten ervoor dat mensen, die onbewust naar lichtere plekken worden getrokken, automatisch de juiste kant op lopen.
Station Ede-Wageningen is een nieuw icoon van de stad, dat het voor mensen makkelijker en fijner maakt om het OV te gebruiken en zo op weg te gaan naar een duurzame manier van reizen en leven. Als architect vond ik het heel mooi om de ambitie naar de werkelijkheid te brengen, van het ontwerp tot en met de uitvoering, passend in het landschap. We hebben bijna elke discipline die we in huis hebben, gebruikt om tot goede integrale oplossingen te komen.
De link met de bijzondere flora en fauna van de Veluwe kreeg ook een zeer praktische vertaling. Zo hebben we een deel van het oorspronkelijke spoor en het oude seinhuis ongemoeid gelaten. Dat biedt bescherming voor de habitat van de zeldzame spoorkrekel die in het gebied leeft. In het relaishuis nestelen dwergvleermuizen die langs het spoor vliegen en foerageren. Daarom is dit relaishuis blijven staan met een nieuwe ’woonbestemming’: het vleermuishuis.
De specialisten van Royal HaskoningDHV waren gedurende de uitvoering de extra ogen van de bouwmanager. Dat betekende vooral: op locatie het proces bewaken en zorgen dat alles volgens contract en volgens voorschriften werd uitgevoerd, kijkend door een integrale bril. Issues konden daardoor ter plekke en vaak direct worden opgelost.
Het nieuwe, hoogwaardige OV-knooppunt Ede-Wageningen is een onmisbare schakel in de mobiliteitstransitie en in de toekomst van het hoogfrequente treinverkeer tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen, met alle eraan gekoppelde vervoersmodaliteiten. De hub omvat, naast een nieuw stationsgebouw, onder meer een reizigerstunnel, nieuwe perrons, een langzaamverkeersbrug, een fietsenstalling met ruim 5.500 plekken, winkels en horeca, een fiets- en voetgangerstunnel, een nieuw busstation en een parkeergarage.
Royal HaskoningDHV tekende, dankzij de inzet van integrale en gebundelde expertise, voor een ontwerp dat esthetiek en duurzaamheid koppelt aan functionaliteit. Verkeersstromen worden ontvlecht waar dat kan en bij elkaar gebracht waar het moet. Het nieuwe station creëert een hub voor duurzaam vervoer en vormt de toegangspoort naar de natuurgebieden van de Veluwe, maar ook naar Wageningen University & Research en sluit naadloos aan op de nieuw ontwikkelde wijken rondom het station. De gemeentes Ede en Wageningen kunnen met het nieuwe station met gepaste trots een visitekaartje afgeven.
Neem contact op met onze mobiliteits experts