Goed waterbeheer en vlotte en veilige scheepvaart op Maasroute

Rijkswaterstaat gaat de bediening en besturing van alle beweegbare objecten op de Maasroute renoveren of vervangen. Samen met Rijkswaterstaat werkten Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos de plannen uit, als IMPAKT Ingenieursbureau. We leggen de basis voor integrale besluitvorming over de toekomst van één van de belangrijkste scheepvaartverbindingen in Europa.
Maasroute

Project facts

  • Klant
    Rijkswaterstaat
  • Locatie
    Maasroute
  • Datum
    2024 - heden
  • Uitdaging
    grootschalig renovatie- en vervangingsproject voor de bediening en besturing van alle beweegbare objecten
  • Oplossing
    We hebben voor elk object de integrale situatie in beeld gebracht en werken vanuit één digitaal platform

Betrouwbare bediening en besturing

De rivier de Maas is niet alleen belangrijk voor de scheepvaart, maar ook voor het waterbeheer, zowel bij droogte als bij hevige regenval. De Maas telt 18 complexen, 10 bediengebouwen en 57 sluizen, stuwen, gemalen en bruggen. Inmiddels naderen de meeste elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties het einde van hun levensduur. Dit geldt ook voor de industriële automatisering die deels op afstand plaatsvindt. Hierdoor neemt de storingsgevoeligheid en kans op hinder toe. Daarom is Rijkswaterstaat begonnen met het voorbereiden van een grootschalig renovatie- en vervangingsproject voor de bediening en besturing van alle beweegbare objecten. Samen met Rijkswaterstaat werkten Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos de plannen uit, als IMPAKT Ingenieursbureau.

Integrale basis voor besluitvorming

We hebben voor elk object de integrale situatie in beeld gebracht, als onmisbare basis voor verdere besluitvorming over een veilige en bedrijfszekere toekomst van de Maasroute. De focus ligt daarbij op elektrotechniek, werktuigbouw en industriële automatisering. Zo ontstond een scherp beeld van wat er vervangen of gerenoveerd moet worden en welke kosten daarmee gepaard gaan. De diepgaande inventarisatie omvatte ook de omgeving, de flora en fauna, de eventuele hinder en de kansen voor duurzaamheid en circulariteit. Na de inventarisatie ondersteunen we bij de inkoopstrategie, werken we de benodigde werkzaamheden verder uit en treffen de voorbereidingen voor de aanbesteding.

Eén digitaal platform

Dat doen we in een unieke samenwerking met Rijkswaterstaat, in één geïntegreerd team met één gemeenschappelijk, digitaal samenwerkingsplatform. Dit platform zorgt ervoor dat alle informatie navolgbaar aan de objecten wordt gekoppeld en borgt daarmee de integraliteit van de producten en processen.

Betrouwbaar en toekomstbestendig

De start van de uitvoering is gepland voor 2027 en loopt dan nog een flink aantal jaren door. Ook tijdens deze langdurige fase blijft hoogwaardige expertise nodig, voor het begeleiden van de aannemers. Na afronding van het renovatie- en vervangingsprogramma is de Maasroute klaar voor de toekomst. Het dagelijks functioneren is geborgd voor beide functies: scheepvaart en waterbeheer.

IMPAKT IB, het samenwerkingsverband tussen Royal HaskoningDHV, Witteveen+Bos, Pilz, en Hudson Security heeft de afgelopen jaren in opdracht van Rijkswaterstaat de veiligheid en beveiliging van meer dan 450 bruggen, sluizen, waterkeringen, tunnels en overige objecten gecontroleerd en verbeterd.

Draag ook bij aan de V&R-opgave

Zet je tanden in het toekomstbestendig maken van civiele kunstwerken en houd Nederland veilig, leefbaar en bereikbaar. Van maakbaarheid naar duurzaamheid.
Hoe draag jij bij?
collega's Royal HaskoningDHV in overleg
Samenwerken of een specifieke vraag? -

Samenwerken ofeen specifieke vraag?

Language is changing...