Tilburg is met meer dan 200.000 inwoners de 7e grootste stad van Nederland. De ambitie van de gemeente is om door middel van omnichannel dienstverlening het dienstverleningsniveau te verhogen. Een geoptimaliseerde ervaring voor de inwoners van Tilburg.
Met de implementatie van het CRM-systeem en de inrichting van de processen is het project succesvol afgerond. De medewerkers van het Klant Contact Center hebben in één systeem het overzicht van alle klantcontacten over alle kanalen en maken gebruik van een intelligente kennisbank, en op de afdeling Economie en Arbeid kunnen bedrijfsaccounts op een professionele wijze beheerd en gemanaged worden. Een mooie samenwerking waar de burgers en ondernemers van Gemeente Tilburg de vruchten van plukken.
Om van strategie tot implementatie te komen, is het project opgedeeld in verschillende onderdelen. Deze onderdelen zijn stap voor stap uitgevoerd volgens de watervalmethode. Hieronder lichten we een aantal belangrijke kernpunten toe:
De implementatie van het nieuwe CRM-systeem en de introductie van omnichannel betekende een grote verandering in de werkwijze van de medewerkers. Het goed uitleggen van het waarom en het trainen en begeleiden van medewerkers was van groot belang. Om klanten beter te kunnen helpen, is het immers cruciaal dat medewerkers alle data goed registreren in het systeem.
De nieuwe werkwijze voor de gemeente is inmiddels met enthousiasme overgenomen.
Het Klant Contact Center werkt nu met telefonie en e-mail, en de medewerkers van de afdeling Economie en Arbeid managen hun relaties met behulp van het systeem.
Met de implementatie van het nieuwe CRM-systeem en de nieuwe werkwijze kan Gemeente Tilburg de komende jaren nog meer ambities realiseren: