De verbinding tussen Leiden, Den Haag, Rotterdam en Dordrecht staat bekend als De Oude Lijn. Het is de spoorlijn die de steden in de zuidelijke Randstad met elkaar verbindt. Langs de Oude Lijn worden tot 2040 ongeveer 190.000 woningen gebouwd en 80.000 extra werkplekken gerealiseerd. Goed, snel en duurzaam openbaar vervoer is daarvoor essentieel. De uitdaging is: iedere vijf minuten een City-Sprinter en vier nieuwe stations tussen Den Haag en Dordrecht. Het project maakt deel uit van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) en is één van de grootste spoorprojecten in Nederland van de komende decennia. Royal HaskoningDHV voert samen met Benthem Crouwel Architecten, West 8 Urban Architects en AT Osborne de MIRT-verkenning uit.
Met een overkoepelende aanpak - in opdracht van ProRail - verkennen we de komende jaren hoe we de regio per trein bereikbaar kunnen houden. We brengen verschillende varianten in kaart om de noodzakelijke schaalsprong in mobiliteit mogelijk te kunnen maken. Omwonenden krijgen de ruimte om te reageren op de plannen en zelf voorstellen te doen. De verkenning richt zich op het stapsgewijs verhogen van het aantal City-Sprinters en het realiseren van vier nieuwe stations op het traject: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Vragen die we vanuit een integrale benadering en vanuit onze brede expertise beantwoorden zijn bijvoorbeeld: Welke verbouwingen zijn nodig aan het spoor en bij de stations bij het verhogen van de frequentie van de Sprinters en het toevoegen van stations? Hoe worden eventuele extra sporen ingepast in de omgeving, met respect voor de bestaande bebouwing en het groen in de regio? Wat zijn de gevolgen van het rijden met meer Sprinters voor de kwaliteit van de leefomgeving, luchtkwaliteit en de natuur en het landschap?
Efficiënt, snel en duurzaam openbaar vervoer maakt wonen en werken in de zuidelijke Randstad mogelijk én aantrekkelijk. Het streven is om de verkenning eind 2025 af te ronden zodat de politiek-bestuurders een besluit over het voorkeursalternatief kunnen nemen. En mocht het dan allemaal door gaan dan zal de uitwerking van de plannen naar schatting tot ca 2033 duren en de feitelijke bouw zal in 2040 afgerond zijn.
Het consortium van Royal HaskoningDHV, Benthem Crouwel Architecten, West 8 en AT Osborne kreeg eerder al de opdrachten voor de herontwikkeling van de OV-knooppunten Leiden en Schiedam, ook onderdeel van de verkenning Oude Lijn in het kader van het MIRT.
Neem contact op met onze rail- & mobiliteitsexperts