CEO Erik Oostwegel: "Wij zijn tevreden over de solide prestaties in 2016. Het nettoresultaat steeg en we hebben een gezonde orderportefeuille van €281 miljoen. Als bedrijf streven we naar het creëren van positieve impact door onze klanten te helpen efficiënter om te gaan met grondstoffen en door het creëren van oplossingen voor een duurzame leefomgeving."
Royal HaskoningDHV heeft zich in 2016 consistent gericht op het bereiken van leidende posities in geselecteerde markten, regio's en klanten. Projectmanagement is verder verbeterd en er is veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van teams om klanten wereldwijd de beste services te kunnen bieden. De toenemende complexiteit en urgentie van thema’s als verstedelijking, water, mobiliteit, schaarste en technologie leiden tot een grotere vraag aan de toonaangevende services van Royal HaskoningDHV. Ook steeg in 2016 de omzet bij grote en loyale klanten die het bedrijf wereldwijd bedient. De klanttevredenheidscores bleven onverminderd hoog.
CFO Nynke Dalstra: "De resultaten over 2016 maken dat we optimistisch zijn over de komende jaren. Met geweldige klanten, collega's en projecten hebben we een stevige basis voor de toekomst."
Royal HaskoningDHV heeft de ambitie om de groei te versnellen, op basis van innovatieve en toekomstbestendige oplossingen die de leefomgeving verbeteren. Het bedrijf zet in op technologie, digitalisering en een cultuur die innovatie, samenwerking en betekenisvol werk bevordert.
€ miljoen (tenzij anders aangegeven) | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Netto-omzet | 621,3 | 667,0 |
Bedrijfsopbrengsten |
601,1 |
654,5 |
Toegevoegde waarde | 475,7 |
492,4 |
Operationeel resultaat (EBITA recurring) * | 24,5 | 26,1 |
Operationele marge ( EBITA recurring) | 4.1% | 4.0% |
Nettoresultaat | 12,1 | 11,8 |
Vrije kasstroom ** | -2,2 | 57,1 |
Medewerkers (per 31/12) | 5.902 | 6.491 |
CEO Erik Oostwegel: “We zijn halverwege ons strategisch programma en blijven inzetten op het versterken van onze bestaande dienstverlening, digitale technologieën en innovatieve producten en diensten. Met deze combinatie dragen wij bij aan het oplossen of voorkomen van huidige en toekomstige uitdagingen.”
Het Parijs Akkoord en het Nederlandse beleid om klimaatverandering tegen te gaan, dwingt om CO2-uitstoot te reduceren en afstand te nemen van fossiele brandstoffen. Onze energietransitie experts bieden bedrijven, industrieën en (semi-)overheden in Nederland een klankbord, ervaring, expertise, en uitvoerende ondersteuning om samen de overstap naar een duurzame economie te maken. In 2019 zag Royal HaskoningDHV een verdubbeling van de omzet op dit terrein.
Om klanten sneller dan voorheen te voorzien van slimme en efficiënte oplossingen, is Royal HaskoningDHV bezig met het implementeren van diverse digitale tools. De focus ligt hierin op het standaardiseren van informatiemanagement, automatiseren van routinetaken en toepassen van bijvoorbeeld parametrisch design, augmented en virtual reality. Hiermee kan het bedrijf samen met de klant sneller beslissingen nemen, flexibeler ontwerpen, slimmer bouwen en efficiënter werken.
Een mooi voorbeeld is het ontwerp van het nieuwe Feyenoord-stadion. Door het parametrische ontwerpproces konden wijzigingen in het ontwerp, voor de klant en de architect, meteen inzichtelijk worden gemaakt, inclusief de impact op de toeschouwer, de constructie van het stadion en de projectkosten.
Het ontwikkelen van innovaties, digitale tools en deze toepassen om het beste advies aan klanten te geven is een blijvende prioriteit. Momenteel bevat de innovatiepijplijn meer dan 100 initiatieven, waarvan zo’n 40% gericht is op digitale tools om de samenwerking en dienstverlening naar klanten slimmer en beter te maken.
Royal HaskoningDHV biedt medewerkers de mogelijkheid om zich te blijven ontwikkelen en ruimte voor persoonlijke groei. In 2019 resulteerde dat in een medewerkerstevredenheidsscore van 80% (2016: 71%). In de Digital Academy, kunnen medewerkers naast hun domeinkennis ook hun digitale expertise versterken. In 2019, namen meer dan 1.200 medewerkers deel aan de Digital Academy.
Erik Oostwegel: “Onze markten zijn onderhevig aan de effecten van klimaatverandering, de energietransitie en de opkomst van data en digitale technologieën. Onze focus op duurzaamheid, resilience en het integreren van data en digitale technologieën in onze dienstverlening, stelt ons in staat om samen met onze klanten een positieve impact te realiseren op de economie, leefomgeving en de samenleving.”
Erik Oostwegel over de uitbraak van het nieuwe coronavirus: “Als wereldwijd opererend bedrijf houden we de ontwikkelingen rond het coronavirus nauwlettend in de gaten. Met het oog op de gezondheid van onze medewerkers en die van onze klanten volgen we de adviezen van de Wereldgezondheidsorganisatie en landelijke overheden strikt op. Verder hebben we ons reisverkeer flink beperkt, vergaderen we online en werken waar nodig en mogelijk vanuit huis voor onze klanten. Tot dusver heeft de virusuitbraak beperkte gevolgen voor onze activiteiten. We verwachten desalniettemin meer gevolgen, omdat een aantal klanten problemen ziet in hun toeleveringsketen of kampt met andere operationele beperkingen.”
Neem contact op met ons Media team