Dit kan platformdenken betekenen voor de V&R-opgave

Samenwerking en innovatie zijn twee kernconcepten van de Vervangings- en Renovatieopgave (V&R-opgave). Volgens Marcus van der Ven verenigt platformisering deze concepten. Samenwerken op een gedeeld digitaal platform gebeurt nog weinig, maar de potentie is gigantisch. Marcus deelt wat het is, hoe het werkt en wat het oplevert.
[object Object] [object Object]

Marcusvan der Ven

Marcus heeft ruim 25 jaar ervaring met het leiden van infrastructurele projecten. Hij streeft naar ‘rust, reinheid en regelmaat’ door steeds vooruit te kijken, procesmatig te werken en continu te leren en verbeteren. Marcus werkt datagedreven en is initiator van geïntegreerde platformtoepassingen voor grotere opgaves, zoals de V&R-opgave waarmee we de komende decennia aan de slag moeten.
De V&R-opgave is gigantisch. TNO becijferde in 2023 dat Nederland de komende 80 jaar €260 miljard moet investeren in infrastructuurvernieuwing. Het gaat om tienduizenden objecten. Samenwerking en innovatie zijn noodzakelijk om de klus te klaren. Ook investeringen, een integrale benadering, minder regels, een eerlijke risicoverdeling en duurzame keuzes zijn nodig. Al die onderdelen worden vaak benoemd in samenhang met de V&R-opgave. Eén aspect blijft daarbij onterecht onderbelicht: verregaande digitalisering, automatisering van processen en datagedreven werken. De V&R-opgave is gebaat bij platformdenken, ook wel platformisering.

De kansen van platform-denken

Een platform faciliteert het met elkaar samenwerken binnen een digitaal ecosysteem, met uitwisseling van informatie, producten en diensten. Door digitale platforms te gebruiken kunnen grote hoeveelheden data worden verzameld en geanalyseerd. Een digitaal V&R-platform kan een cruciale rol spelen in ketensamenwerking binnen de infrasector. Het draagt bij aan uniformiteit: hoe het werk wordt gedaan en hoe resultaten worden geïnterpreteerd. Data-integratie leidt daarnaast ook naar  meer transparantie en efficiëntie. Alles bij elkaar opgeteld maakt  platformisering processen sneller, beter en goedkoper. 

Aan de start kost platformisering tijd en geld, maar op termijn gaat het ons juist enorm veel tijd en geld besparen. En dat niet alleen. De schaarste en tekorten, van personeel tot grondstoffen, maken dat we geen keuze hebben. Er is heel veel werk. Te veel werk. Een jaarlijkse investering van 4 miljard euro is nodig, terwijl de huidige productie slechts 1 miljard euro bedraagt. Als we blijven doen wat we altijd al deden, gaan we het niet redden.
Platformdenken
Platformdenken
Platformdenken

Versnelling door platformisering in Groningen

Er zijn goede ervaringen met de toepassing van platformen voor andere grote opgaves. Neem de casus ‘Aardbevingsdossier Groningen’. Collega’s van Royal HaskoningDHV zijn ingeschakeld om gebouwen in Groningen constructief te beoordelen en in kaart te brengen welke versterkingsmaatregelen nodig zijn. Ook zo’n enorme opgave. Het gaat om meer dan 30.000 bouw- en kunstwerken binnen het aardbevingsgebied.

Beoordeling gaat nu bijna tien keer zo snel als in het begin in 2015. Dit heeft een drietal redenen. De eerste is standaardisatie en automatisering van repeterende werkprocessen en kwaliteitscontroles binnen een platform. Ten tweede maakt een ‘intelligente’ objectendatabase – met meer dan 3.000 constructieve beoordelingen – meer dan 50% van de herberekeningen overbodig. Tot slot is binnen het platform de Groninger Maatregelen Catalogus (GMC) ontwikkeld; een uitgebreide database met bewezen versterkingsmaatregelen. GMC maakt het stukken makkelijker om snel tot het juiste maatregelenpakket te komen. Inmiddels is GMC een open-source toepassing die door ketensamenwerking up-to-date blijft. Kortom: “Groningen” laat zien dat platformisering werkt. In 2005 kregen wij de vraag om in één jaar tijd de constructieve staat van 70 scholen te beoordelen. De eerste beoordeling van een school kostte een miljoen euro, inmiddels is dat bedrag dankzij deze versnelling gedaald tot 50.000 euro.

20 tot 30% efficiënter

Ook de V&R-opgave kent een hoog “repeterend” gehalte. We stellen bij elk object  vast of het veilig is. Zo niet, dan beantwoorden we de vraag wat nodig is om die veiligheid wél te garanderen. Binnen de V&R-opgave zie ik mogelijkheden voor, wat ik noem, een V&R-hub: een centraal platform voor V&R-projecten waar we op een uniforme wijze constructieve beoordelingen uitvoeren en versterkingsmaatregelen bepalen. Net als bij het Groningse voorbeeld resulteert dit in standaardisatie van werkprocessen, een gestructureerde objectendatabase en een Herberekeningen Catalogus (HC) met gevalideerde rekenmodellen en bewezen versterkingsmaatregelen, vergelijkbaar met de bovengenoemde GMC. Het platform zou modulair moeten zijn waardoor het eenvoudig is op te schalen. Naar schatting leidt zo’n V&R-platform tot een efficiëntieverbetering van minimaal 20-30%. Wij ontwikkelen dit vooralsnog in-house, maar willen  toewerken naar een sector-breed open-source platform dat van ‘iedereen’ is.

Waar staan we nu?

Marcus van der Ven
Investeringen in een V&R-platform zijn relatief klein, zeker in verhouding tot de langdurige  monsteropgave die de V&R-opgave is. Dit plaatst de (beperkte) tijd- en geldinvesteringen in het juiste perspectief. We zijn nu bezig met een zogeheten Minimal Viable Product (MVP), platformversie 0.1 in ICT-termen. Dat toont direct aan dat we nog aan het begin staan. Als we eenmaal een template hebben ontwikkeld, dat we openstellen voor feedback, dan kan het snel gaan. Binnen 2 á 3 jaar zouden we een volwaardig intern platform kunnen hebben, dat we openstellen voor feedback van de markt en publieke opdrachtgevers én kunnen opschalen.

De sleutel tot infrastructuurvernieuwing

Dat de V&R-opgave groot is, is bij alle partijen bekend. Als we nu geen tijd, geld en kennis investeren in de manier waarop we deze klus gaan klaren, dan krijgen we die simpelweg niet gedaan. Dit zal de komende 80 jaar niet anders zijn. Meer durf en lef zijn nodig. Ik sta er met veel plezier vroeg voor op om zoveel mogelijk mensen hiervan te overtuigen. Platformisering is één van de sleutels tot succes voor de infrastructuurvernieuwing in Nederland: laten we er werk van maken!

Samen V&Rder kan dus alleen?

Als we onze werkwijzen standaardiseren en automatiseren. Door te werken met open-source-platformen zorgen we dat de hele sector profiteert.
Samen V&Rder - expert serie

Nederland staat voor een opgave waarbij de komende 80 jaar €260 miljard wordt gestoken in infrastructuurvernieuwing (Bron: TNO). Met de serie Samen V&Rder belichten we vanuit verschillende perspectieven hoe we in een tijd van schaarste deze V&R-opgave klaren en zorgen dat Nederland bereikbaar blijft.

Loading...

Onze nieuwste blog

Ontdek meer over onze nieuwste V&R-verhalen

    Draag ook bij aan de V&R-opgave

    Zet je tanden in het toekomstbestendig maken van civiele kunstwerken en houd Nederland veilig, leefbaar en bereikbaar. Van maakbaarheid naar duurzaamheid.
    Hoe draag jij bij?
    collega's Royal HaskoningDHV in overleg
    Samenwerken of een specifieke vraag? -

    Samenwerken ofeen specifieke vraag?

    Language is changing...