Ik heb helaas te vaak gezien dat mensen binnen een samenwerkingsverband door hun eigen organisatie werden afgerekend op interne KPI’s die strijdig waren met de doelen van de samenwerking. Het is dus essentieel dat degenen die samenwerken mandaat en ruimte hebben en rugdekking krijgen vanuit hun eigen organisatie. De uitgangspunten en doelen van de samenwerking moeten door het ‘ecosysteem’ van de deelnemende organisaties worden ondersteund; de derde bouwsteen. Binnen de V&R-opgave hebben Rijkswaterstaat en de ingenieursbureaus dit inzicht al. De ingenieursbureaus geven hun eigen mensen die ruimte, bijvoorbeeld door het werk met de andere ingenieursbureaus te verdelen zonder erop te worden afgerekend als projecten niet bij de eigen organisatie komen te liggen. De samenwerking in de Raamovereenkomst van de gemeente ’s-Hertogenbosch is bijvoorbeeld op die manier ingericht en helpt partijen om tot een verdeling te komen die voor hen allen passend is. De drie ingenieursbureaus in de raamovereenkomst organiseren gezamenlijk de nadere opdrachten voor het onderzoek aan meer dan 100 kunstwerken.
Dit is natuurlijk een open deur, maar ik noem deze bouwsteen toch omdat deze echt belangrijk is. Samenwerken is mensenwerk: voor succesvolle samenwerking is het nodig dat niet alleen het contract flexibel is, de samenwerkende mensen moeten dat ook zijn. Samenwerking heeft mensen nodig die een open, constructieve en professionele houding innemen. Dit zijn cruciale competenties voor samenwerking en daarmee zijn ze de vierde bouwsteen.
Minstens zo belangrijk als competenties, is een structuur waarin deelnemers elkaar regelmatig ontmoeten, óók (of juist) als de samenwerking goed verloopt. Een goede organisatiestructuur bevat verder de mogelijkheid tot escalatie en kent helder gedefinieerde rollen. Ook zijn de communicatielijnen kort en staan de juiste mensen direct met elkaar in contact. Laat technische mensen bijvoorbeeld direct met elkaar communiceren in plaats van via een projectmanagementoverleg. Deze laatste bouwsteen, een goede organisatiestructuur, is ook voor de V&R-opgave essentieel: binnen de samenwerking wordt het werk verdeeld, kennis gedeeld en worden mensen opgeleid. De structuur moet die samenwerking faciliteren.
Nederland staat voor een opgave waarbij de komende 80 jaar €260 miljard wordt gestoken in infrastructuurvernieuwing (Bron: TNO). Met de serie Samen V&Rder belichten we vanuit verschillende perspectieven hoe we in een tijd van schaarste deze V&R-opgave klaren en zorgen dat Nederland bereikbaar blijft.