Een verandervraagstuk wordt in onze ogen primair bepaald door twee onderdelen:
De veranderambitie gaat over de ‘waarom’- en ‘wat’-vraag achter de beoogde verandering. Wat willen we om welke redenen bereiken?
De veranderomgeving is de organisatorische context waarin we de beoogde verandering willen gaan doorvoeren. Zo kan de ambitie om klantgerichter te gaan werken er heel anders uitzien wanneer je deze wilt realiseren in een profit organisatie dan wanneer je deze wilt realiseren in een organisatie uit de publieke sector.
De ambitie en de omgeving waarin we de beoogde verandering willen gaan doorvoeren, bepalen dus de belangrijkste aspecten van het verandervraagstuk. Op basis hiervan hebben wij ons veranderaspectenmodel ontwikkeld waarbij we kijken naar acht belangrijke aspecten:
We gaan even dieper in op dit laatste aspect; de mate van consensus. Het is van belang dat er bij de belangrijkste belanghebbenden overeenstemming komt over:
Onze ervaring is dat de mate van consensus sterk de slagingskans van het verandertraject bepaalt. Is er nog weinig overeenstemming? Dan is het verstandig om niet gelijk te starten met het verandertraject, maar eerst enkele sessies te organiseren om de consensus te vergroten. Want een gebrek hieraan leidt doorgaans tot grote conflicten tijdens de uitvoering van het verandertraject. Dat zorgt vaak voor vertragingen, budgetoverschrijdingen, energieverlies en zelfs het stopzetten van het traject.