Samen met een aantal partners hebben we een groot internationaal zaadverdelingsbedrijf geholpen om meer waarde te halen uit data. Het bedrijf is snel gegroeid, zowel in binnen- als buitenland, dankzij populaire producten en een sterk gevoel voor ondernemerschap.
Door deze snelle organische groei ontbrak een duidelijk proces voor datamanagement. Verschillende landen en dochterondernemingen gebruikten hun eigen definities en variabelen. Het gebrek aan een eenduidige gemeenschappelijke taal begon de bedrijfsvoering in de weg te staan. Goede managementinformatie verkrijgen was moeilijk. Erger nog: geconsolideerde rapporten werden niet altijd vertrouwd.
Maar het bedrijf zag een groot potentieel. Beter datamanagement zou snel tot betere inzichten, en dus betere controle, leiden. Het bedrijf zou profiteren van een beter inzicht in klanten en de markt. En een groter vertrouwen in de data en de rapportages zou het bedrijf de gelegenheid geven om krachtige beslissingen te nemen zonder dubbel te hoeven controleren. We hielpen bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van eenvoudige datamanagement processen die zouden helpen bij het definiëren, standaardiseren en continu verbeteren van de data van het bedrijf.
Op basis van onze vertrouwde, continue aanpak, maar toegesneden op het bedrijf en bijbehorend volwassenheidsniveau, hadden we processen nodig om:
Al deze processen moesten herhaalbaar zijn en op dezelfde manier worden toegepast op verschillende domeinen. Hoewel we klein begonnen, moesten de processen voortdurend worden uitgevoerd. In plaats van als een eenmalig project waarbij de data opnieuw in de war zouden kunnen raken. Op die manier verbetert de datakwaliteit structureel en blijvend in de loop van de tijd.
Het bedrijf gebruikte concrete situaties om te kiezen welke processen als eerste toegepast moesten worden. Als afdelingen om een rapport vroegen, betekende dit dat de concepten eenduidig gedefinieerd moesten zijn, en dat de kwaliteit goed genoeg moest zijn om betrouwbare resultaten op te leveren. Door verbeteringen in datamanagement op deze manier te koppelen aan specifieke rapporten, konden belanghebbenden de waarde van het proces beter begrijpen. Toen bijvoorbeeld duidelijk werd dat verschillende regio's verschillende definities gebruikten, werd de reden om een standaardversie te schrijven duidelijk: het is een logische stap om een betrouwbaar, internationaal rapport te maken.