19-09-2024
Infrastructuur

Samen werken aan een project van unieke omvang

De Maas telt 18 complexen, 10 bediengebouwen en 57 sluizen, stuwen, gemalen en bruggen. De meeste elektronische en werktuigbouwkundige installaties zijn toe aan vervanging- en renovatie. Net als de industriële automatisering. Een grootschalig project dus.
Lees meerLees meer
Maasroute

Een grootschalig project als deze vraagt om samenwerking. Niet alleen met collega's intern, maar ook met de opdrachtgevers en andere ingenieursbureaus. Samen met Rijkswaterstaat werkten onze collega’s en Witteveen+Bos de plannen uit, als IMPAKT Ingenieursbureau. En hierbij werd niet alleen gekeken naar de techniek, maar ook naar de omgeving, de flora en fauna, de eventuele hinder en de kansen voor duurzaamheid en circulariteit. En na de inventarisatie ondersteunden we bij de inkoopstrategie, werken we de benodigde werkzaamheden verder uit en treffen de voorbereidingen voor de aanbesteding.

Een project waarbij een hoop verschillende disciplines betrokken zijn dus. Van een technisch projectleider en adviseurs asset managent tot kostendeskundigen en adviseurs duurzaamheid

Vlotte en veilige scheepvaart op Maasroute

Ontdek hoe we samen met Rijkswaterstaat én Witteveen+Bos, als IMPAKT Ingenieursbureau, de plannen uitwerkten en daarmee de basis legden voor integrale besluitvorming over de toekomst van één van de belangrijkste scheepvaartverbindingen in Europa.
Lees meer
Maasroute

Ontdek hoe collega's vanuit verschillende disciplines hieraan bijdragen:

Sven Karsenbarg

Je bent bezig met techniek die ertoe doet

''Ik begeleidde het team tijdens planfase bij de locatiebezoeken om de conditie van de objecten vast te stellen.

Op basis hiervan kon de scope van het werk bepaald worden. Nu, in de contractvoorbereidingsfase, werken we dit verder uit tot een aanbestedingsdossier.

Wat dit project leuk maakt, is de langdurige samenwerking met zowel de klant als een ander ingenieursbureau in één integraal team, wat zorgt voor een unieke dynamiek.

Je bent bezig met techniek die ertoe doet om ook in de toekomst doorstroming van de vaarwegen te waarborgen én onze voeten droog te houden. Daar vanaf het begin bij betrokken zijn is erg gaaf ''

- Sven Karsenbarg, Technisch Projectleider

"Wat dit project uniek maakt, is de omvang van het project.

Het gaat namelijk om 18 complexen en meer dan 50 vaste objecten met een uitvoeringsperiode van 15 jaar.

Dit brengt een enorme hoeveelheid data met zich mee. Het is dan ook de uitdaging om deze data op een slimme manier bij elkaar te brengen en begrijpelijk te maken, zonder dat dit te veel inspanning kost.

Daarnaast werken we voor dit project samen met Witteveen+Bos en Rijkswaterstaat, waarbij de focus in dit project echt ligt op gezamenlijke inspanning in plaats van de individuele bijdrage per bureau. Dit zorgt voor een nieuwe en ontzettend leuke dynamiek."

Celine Korbee, Adviseur Bouwkosten

Celine Korbee
Peter Gosselink

"Duurzaamheid is integraal verweven in onze opgave voor de Maasobjecten.

De focus ligt hierbij op het benutten van de mogelijkheden voor klimaatneutraliteit, circulariteit en klimaatadaptatie. Dit binnen de kaders voor het veilig en betrouwbaar functioneren van de objecten.

Als duurzaamheidsadviseur schakel ik veel met verschillende afdelingen van de betrokken organisaties, om te onderzoeken wat mensen drijft en wat technisch haalbaar is voor de duurzaamheidsopgave. Zo leer ik niet alleen over de nieuwste technieken, maar ook over mensen en organisaties.

Ik ben bij het project betrokken vanaf de vroege planfase tot en met de aanbesteding. Hierdoor ervaar ik welke impact mijn adviezen daadwerkelijk hebben. Dit geeft veel voldoening."

Peter Gosselink, Adviseur Duurzaamheid

Veilig en bereikbaar houden van Nederland.

"Datagedreven assetmanagement stelt ons in staat om de efficiëntie te maximaliseren en slim te investeren in wat écht waarde toevoegt. Dit omvat bijvoorbeeld het gebruik van data om vervangingsintervallen en de onderhoudsbehoefte te bepalen. Sensoren die de toestand van een object monitoren en diens beïnvloeding onderling, verrijkt met gebruikers data, zijn hierin erg belangrijk.

Het integreren van deze sensoren in het initiële ontwerp maakt het mogelijk, objecten meer efficiënt en kosten effectief in stand te houden en eveneens de veiligheid en beschikbaarheid van objecten te waarborgen.

Ik vind het mooi om aan dit project te werken omdat het bijdraagt aan het veilig en bereikbaar houden van Nederland."

Pim Lodestijn,  Adviseur Assetmanagement

Pim Lodestijn

Draag ook bij aan de infrastructuur van morgen

Lees meer
collega's Royal HaskoningDHV in overleg