Expertise bundelen om efficiëntie te waarborgen

19-09-2024
De komende 6 jaar moeten herberekeningen worden gedaan voor ongeveer 50 vaste stalen bruggen, 30 tot 50 beweegbare bruggen en 245 betonnen bruggen en viaducten binnen het areaal van Rijkswaterstaat. Een enorme uitdaging waarvoor Rijkswaterstaat 6 verschillende (combinaties van) ingenieursbureaus heeft ingeschakeld.
Lees meerLees meer
JJ Ewellbrug
Een grote opgave als deze vereist onze specialistische kennis én de capaciteit van andere ingenieurs- en adviesbureaus en kennisinstellingen zoals TNO. We gaan best practices delen zodat we effectief en efficiënt te werk gaan. Met deze gezamenlijke aanpak kunnen we de juiste mensen inplannen en krijgen talentvolle collega’s de kans om zich verder te ontwikkelen. o waarborgen we gezamenlijk de veiligheid en beschikbaarheid van ruim 300 bruggen en viaducten én daarmee de bereikbaarheid van Nederland. Nu en in de toekomst.

Een project waarbij allerlei experts betrokken zijn, zoals projectleiders op het gebied van beton,vast en beweegbaar staal en natuurlijk constructeurs.

Raamovereenkomst herberekening bruggen en viaducten

Ontdek hoe we in de periode 2024 – 2030 herberekeningen uitvoeren voor 16 betonnen bruggen, 11 stalen bruggen en 16 stalen beweegbare bruggen.
Lees meer
JJ Ewellbrug

Ontdek hoe collega's vanuit verschillende disciplines hieraan bijdragen: 

Karel Vis

Een nauwe samenwerking

“In mijn rol als Projectleider richt ik me in dit project op de van bruggen van beweegbaar en vast staal. En omdat het een project is voor Rijkswaterstaat, zijn dit allemaal bekende, toonaangevende bruggen.

Wat dit project uniek maakt, is de samenwerking met zowel Rijkswaterstaat als andere ingenieursbureaus. We gaan de uitdaging samen aan, waarbij we leren van elkaar en de processen zo veel mogelijk optimaliseren.

Herberekingsprojecten zijn complexe uitdaging waarbij je echt diepgaande en efficiënte berekeningen moet maken, waarbij je zo veel mogelijk uit de bestaande constructie probeert te halen. Lukt dat niet? Dan moet er versterkt worden – wat ook weer complexiteit met zich mee brengt. Want alle maatregelen moet worden ingepast in de bestaande constructie. Een grote uitdaging dus.”

Karel Vis – Projectleider Beweegbaar en Vast Staal

Een puzzel vol technische uitdagingen

"Om de infrastructuur in Nederland in stand te houden, maken we voor Rijkswaterstaat herberekeningen van 27 stalen bruggen. Deze worden vaak zwaarder belast dan waar ze origineel voor ontworpen zijn en dus moeten ze worden herberekend om na te gaan of ze nog veilig zijn of dat we iets moeten doen om ze te versterken.

Wat vervangings- en renovatieprojecten zoals deze interessant maakt, is de mogelijkheid om echt diep in de techniek te duiken en complexe rekenmodellen te maken. Het is een puzzel vol technische uitdagingen. Dat maakt het leuk.”

Door het inzetten van onze kennis en expertise op het gebied van bestaande stalen bruggen, zijn we in staat om vervanging en versterking van deze bruggen, en daarmee hinder, te minimaliseren.”

Ernst Klamer – Constructeur
Ernst Klamer
Thomas Harrewijn

Duurzame en veilige oplossingen

“Ik ben projectleider van het gespecialiseerde team dat verantwoordelijk is voor de herberekening van de betonnen bruggen van Rijkswaterstaat.

Deze betonnen bruggen, met hun gedetailleerde tand-nok constructies of grote kokervormige ontwerpen, zijn oorspronkelijk ontworpen volgens verouderde normen en richtlijnen. Ons team beoordeelt of deze bruggen voldoen aan de huidige normen en richtlijnen, waarbij de uitdaging ligt in het compleet doorgronden van de huidige constructie en alle details.

We streven naar de meest duurzame én veilige oplossingen met behoud van de bestaande betonnen constructies, zodat we gebruik kunnen blijven maken van deze bruggen.”

Thomas Harrewijn – Projectleider Betonnen Bruggen

Draag ook bij aan de infrastructuur van morgen

Lees meer
collega's Royal HaskoningDHV in overleg