Dit is een eerste blog van een vierdelige serie over wendbaarheid. Ontdek in deze blog waarom het vermogen om succesvol te veranderen een sleutelrol speelt in het bereiken van duurzaam succes en hoe ons wendbaarheidsmodel organisaties kan helpen om flexibel en veerkrachtig te navigeren door uitdagende veranderingen.
Welke trends en ontwikkelingen spelen er? En hoe moeten we als organisatie hierop inspelen? Hiervoor maken we gebruik van het trendmodel. Het model bestaat uit vier kerntrends die invloed hebben op een organisatie.
Tot slot zien we dat verschillende belangengroepen steeds meer eisen stellen aan organisaties. Consumenten willen bijvoorbeeld steeds meer ‘instant gratification’. Waar ze op iedere plaats en op ieder moment direct worden voorzien in hun behoeften. Denk aan de opkomst van flitsbezorgers. Maar ook de overheden en andere belangengroepen stellen steeds meer eisen over inclusiviteit, transparantie, uitstoot en vervuiling.
Het is niet zo dat iedere organisatie direct moet vrezen voor haar bestaan. Of op het randje van faillissement staat. Want veel organisaties staan er namelijk goed voor. Dat komt door hun leidende rol in hun branche. Maar vergis je niet. Er zijn vele voorbeelden van voormalige marktleiders die toch niet in staat waren om op tijd in te spelen op relevante ontwikkelingen. Waardoor ze nu niet meer bestaan. Denk aan de voormalige marktleiders Kodak, Nokia, V&D, Enron, Compaq, Pan Am en Arthur Andersen.
Ook in de automobielindustrie spelen er nu disruptieve ontwikkelingen. (Voormalige) marktleiders hebben het zwaar. Zo is bijvoorbeeld General Motors in 2009 al technisch failliet verklaard. Zij konden alleen een doorstart maken met de hulp van de Amerikaanse overheid. Ook de Duitse automobielindustrie miste de hele trend naar elektrisch rijden. En zal dit de komende jaren moeten inhalen. Aan de digitale ontwikkelingen past Duitsland zich ook moeilijk aan. De wifi-verbinding is in het hele land van slechte kwaliteit. En ook het pinnen met een Nederlandse pinpas is maar beperkt mogelijk.
Wendbaarheid heeft ook te maken met de focus en aandacht binnen een organisatie. We kunnen analyseren waar de focus van een organisatie op ligt met het ‘Day after tomorrow’ model . Dit model van Peter Hinssen laat zien hoe de aandacht en focus van veel organisaties is verdeeld. Veel organisaties zijn voornamelijk bezig met het draaiende houden van de dagelijkse operatie en dienstverlening. En het uitvoeren van achterstallig onderhoud en legacy opruimen. Deze focus ligt vooral op vandaag en het verleden. Dat vergroot het risico dat de organisatie belangrijke ontwikkelingen niet op tijd signaleert. En veranderingen daardoor niet op tijd doorvoert in haar dienstverlening en bedrijfsvoering. En dus achterblijft.